Artificial Intelligence and Employment in Argentina

Student Conceptions and Pedagogical Proposals from the Perspective of Familiar Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59471/debate2025327

Keywords:

Artificial intelligence, future employment, engineering education, endearing technologies, technological humanism

Abstract

This article presents the results of a qualitative study with industrial engineering students at the National Technological University (Argentina), which aimed to explore their conceptions of artificial intelligence (AI) and its impact on future employment from a humanistic perspective. The research, conducted in three regional faculties (Buenos Aires, La Plata, and Chubut), identified three predominant views: optimistic, which naturalises technological progress; critical, which warns of the risks of automation; and intermediate, which recognises selective labour transformations. The conceptions vary according to the institutional context, ranging from uncritical to reflective positions, and reflect differences in the degree of conceptual elaboration and critical thinking among students. The results show that technocratic and simplified perspectives prevail in the Buenos Aires Regional Faculty, while in La Plata and Chubut there is greater critical capacity regarding the impacts of AI on employment. From the theoretical framework of endearing technologies, the need to train engineers capable of considering ethical, social and cultural values in the design and use of technology is emphasised. Based on these findings, situated pedagogical strategies are proposed, such as critical analysis workshops, structured debates and socio-technical projects, which articulate reflection and action, favouring a more complex, ethical and contextualised understanding of AI. In summary, the study highlights the urgency of humanising technological development, incorporating principles of social justice and sustainability into professional training, and guiding innovation towards a more just, inclusive and desirable future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Milena Ramallo, Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Buenos Aires, Argentina.

    Docente ,investigadora. Profesora en Ciencias de la Educación (UNCórdoba). Magíster en Ciencias 
    Sociales con mención en Educación (FLACSO). Doctoranda en Educación (PIDE - UNTREF-UNLA-UNSAM).  

  • Mariela Marone Varela, Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Buenos Aires, Argentina.

    Docente, investigadora. Licenciada y Profesora en Filosofía (USAL) Postítulo de experticia en 
    Educación Superior y Nuevas Tecnologías. Formadora de docentes en el Instituto Terciario 
    Santa Ana y San Joaquín.

  • Leandro Altamirano, Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Buenos Aires, Argentina.

    Docente ,investigador (UTN y Centro de Ciencia, Tecnología y Sociedad-UMai). Sociólogo (UBA), 
    Magíster en Ciencia, Tecnología y Sociedad (UNQ) y Doctorando en Ciencias Sociales 
    (UBA). 

References

Acevedo Díaz, J. A. (2006). Modelos de relaciones entre Ciencia y Tecnología: un análisis social e histórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(2), 198-219.

Acevedo Díaz, J. A., Vázquez Alonso, Á., Acevedo Romero, P., Manassero Mas, M. A. (2005a). Evaluación de creencias sobre ciencia, tecnología y sus relaciones mutuas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS [en línea]. 2(6), 73-99.

Acevedo Díaz, J., Vázquez Alonso, A., Manassero Mas, M., Acevedo Romero, P. (2005b). Aplicación de una nueva metodología para evaluar las creencias del profesorado sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Educación Química, año 30, núm. 1.

Acevedo Díaz, J., Vázquez Alonso, A., Manassero Mas, M., Acevedo Romero, P. (2003). Creencias sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Electrónica de enseñanza de las Ciencias, Vol. 2, No 3, 353-376.

Carneiro, R. F., Lupiáñez Gómez, J. L. (2016) Creencias y concepciones de los futuros maestros de primaria sobre las matemáticas, Revista Eletrônica de Educação, vol. 10 (1), p. 11-25. http://dx.doi.org/10.14244/198271991583

Manassero Mas, M., Vázquez Alonso, A. (2001). Opiniones sobre las relaciones entre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa [S.l.], n. 27.

Manassero Mas, M. A., Vázquez-Alonso, Á., & Acevedo Díaz, J. A. (2004). Evaluación de las actitudes del profesorado respecto a los temas CTS: nuevos avances metodológicos. Revista de investigación y experiencias didácticas, 2004, vol. 22, núm. 2, p. 299-312 de

Ponte, J. (1999) Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación maestros. Universidad de Lisboa,Portugal. http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-sp/Las%20creencias.pdf

Pozo, J. (2006). La cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En Pozo, J.; Scheuer, N.; Pérez Echeverría, M.; Mateos, M.; Martín, E.; De la Cruz, M. (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Quintanilla, M. Á., Parselis, M., Sandrone, D., & Lawler, D. (2017). Tecnologías entrañables: ¿Es posible un modelo alternativo de desarrollo tecnológico? Los Libros de la Catarata.

Winner, L. (1983) Do Artifacts Have Politics? en D. MacKenzie et al. (ed), The Social Shaping of Technology, Philadelphia: Open University Press.

Published

2025-12-17

How to Cite

Ramallo, M., Marone Varela, M., & Altamirano, L. (2025). Artificial Intelligence and Employment in Argentina: Student Conceptions and Pedagogical Proposals from the Perspective of Familiar Technologies . Debate Universitario, 18(27), 85-103. https://doi.org/10.59471/debate2025327