The relationship with society as a key factor to increase quality levels in Ecuadorian universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59471/debate202346

Keywords:

relationship with society higher education,, quality, university

Abstract

Through a systematic literature review of relevant sources and good practices in higher education institutions, this article seeks first to approach the definition of the concept of linkage with society from the perspective of referential authors, and then contextualize it in the case of Ecuadorian universities, highlighting its fundamental role as a determining factor for the improvement of quality in the educational system, through a description of its evolution in terms of university accreditation models in the context of Ecuador. The linkage with society as a dimension of higher education focuses on establishing a bidirectional relationship between the institution and society, allowing the university to contribute to social development and, in turn, benefit from the knowledge of the community. The article highlights that the linkage with society can: i) improve educational quality by providing students with practical and relevant experiences that complement their theoretical training; ii) collaboration with external companies and institutions fosters knowledge transfer and innovation, enriching the curriculum and improving the relevance of academic programs, iii) promotes applied research and the solution of real problems, addressing specific societal challenges and generating positive impact in various sectors. As a result, the importance of establishing articulated processes of linkage with society is emphasized, through the definition of dimensions and characteristics of this substantive function that allow the quality of universities to be enhanced.

 

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abello R. Juan, Mancilla, C., Molina, C., & Palma, A. (2018). Relación entre divulgación de información y características de universidades latinoamericanas. Revista Venezolana de Gerencia, XV(1), 66–82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062781005

Barreno; Mercedes, Barreno, Z., & Olmedo. Adriana. (2018). La Educación Superior y su vinculación con la sociedad: referentes esenciales para un cambio. Universidad y Sociedad, 10(3), 40–47. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-40.pdf

CACES. (2019a). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas (Consejo de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación, Ed.). https://www.caces.gob. ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf

CACES. (2019b). MODELO DE EVALUACIÓN EXTERNA DE UNIVERSIDADES Y ESCUELAS

POLITÉCNICAS 2019 (Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior ) CACES), Ed.; Vol. 1).

CACES. (2019c). MODELO DE EVALUACIÓN EXTERNA DE UNIVERSIDADES Y ESCUELAS

POLITÉCNICAS 2019 (Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior ) CACES), Ed.; Vol. 1).

CACES. (2023). Modelo genérico para la evaluación del entorno de aprendizaje de los Programas de Posgrado (Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CACES), Ed.; Vol. 1). CACES.

Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2020). Educación Superior y Sociedad, ¿Qué pasa con su vinculación? (Unidad de Comunicación Social del CACES, Ed.; 1st ed., Vol. 1). https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/Documents/PUBLICACIONES/ Educaci%C3%B3n%20Superior%20y%20Sociedad.%20%C2%BFQu%C3%A9%20pasa%20 con%20su%20vinculaci%C3%B3n%20%281%29.pdf

Consejo de Educacion Superior. (2022). Reglamento de Régimen Académico Ecuador. In Ces.

CES. http://gaceta.ces.gob.ec/resultados.html?id_documento=251023

Consejo de Evaluación Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CEAACES). (2015). Propuesta de adaptación del Modelo de Evaluación Institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas, al proceso de recategorización de Universidades.

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (CONEA). (2009). Mandato Constituyente Nro. 14 “EVALUACIÓN DE DESEMPEÑO INSTITUCIONAL DE LAS UNIVERSIDADES Y ESCUELAS POLITECNICAS DEL ECUADOR.”

Creswell, J. (2007). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo, 1–253. http://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf

De Pelekais, C., & Aguirre, R. (2010). GESTIÓN UNIVERSITARIA SOCIALMENTE RESPONSABLE: UN CAMINO EFECTIVO HACIA EL SERVICIO COMUNITARIO. REDHECS Universidad Rafael Belloso

Chacón, IIX(5), 90–101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3168020

Didriksson T., A. (2014). LA UNIVERSIDAD EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO: HACIA UN MODELO DE PRODUCCIÓN Y TRANSFERENCIA DE CONOCIMIENTOS Y APRENDIZAJES.

Avaliação, Campinas; Sorocaba, IXX(3), 549–559. https://www.scielo.br/j/aval/a/GKKLCjtd 39QSk4k5fH9xJ6F/?format=pdf&lang=es

Drucker, P. (1993). Post Capitalisty Society (Taylor & Francis Group, Ed.; Routledge, Vol. 1). Gómez, M., Roses, S., & Farias, P. (2012). The academic use of social networks among universi-

ty students. Comunicar, 19(38), 131–138. https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-04

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (Mc Graw Hill, Ed.; Mc Graw Hi).

Indacochea González, V. R., Álvarez Vásquez, C. A., Piguave Reyes, J., Cañarte-Chele, M. A., Pincay Pin, V. E., & Pinargote Chancay, R. del R. (2018). La Vinculación como estrategia de la Institución de Educación Superior. Dominio de Las Ciencias, 4(3), 360–391. https://doi. org/10.23857/dom.cien.pocaip.2018.vol.4.n.3.360-391

Marrero, A. (2005). Introducción a la metodología de la investigación de las Ciencias Sociales

(Universidad de la República, Ed.; Vol. 1). Universidad de la República.

Morales R., M., Sanabria R., P., & Caballero M., D. (2015). CARACTERÍSTICAS DE LA VINCULACIÓN UNIVERSIDAD-ENTORNO EN LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA *. Revista Facultad

de Ciencias Económicas, XXIII(1), 189–208. http://www.scielo.org.co/pdf/rfce/v23n1/ v23n1a11.pdf

Moscoso, S., & Castro, D. P. (2022). Características y propósitos de los sistemas de aseguramiento de la calidad de Ecuador y Argentina. Un estudio de Educación Comparada. Debate Universitario, 12(21), 59–92. http://portalreviscien.uai.edu.ar/OjS/index.php/ debate-universitario/article/view/277

Moscoso, S., Marrero, A., & Alvarez, P. (2022). El surgimiento del concepto de la calidad en educación superior, y su aplicación en Ecuador. Discusión Teórica y descripción histórica del proceso en la evaluación de IES ecuatorianas. Revista Gestión I+D, 7(2). https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8594452

Pesántez, J., & Moscoso, S. (2022). Indicadores de calidad educativa para la modalidad virtual de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. EPISTEME HOINONIA: Revista Electrónica de Ciencias de La Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, V, 884–902. https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1979

Tünnermann, C. (2009). EL NUEVO CONCEPTO DE LA EXTENSIÓN UNIVERSITARIA.

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (1971). II Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria.

Vallaeys, F. (2013). La responsabilidad social de la Universidad. https://repositorio.pucp.edu. pe/index/handle/123456789/11974

Van Weert, T. J., & Van den Besselaar, P. (2009). Towards a “third mission” for universities of applied sciences: Integrating research and valorisation in professional higher education. Science and Public Policy, 36(5), 375–386.

Vásquez Erazo, J., Vásquez Álvarez, C., & Vásquez Álvarez, S. (2019). LAS INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN SU VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD. EL FLUJO DE PROCESOS

Y EJES ESTRATÉGICOS. Investigación y Posgrado, 34(1), 101–119. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=6931368

Published

2023-08-21

How to Cite

Moscoso Bernal, S. A., Pulla Abad, C. A., Minchala Bacuilima, W. R., & Castro López, D. P. (2023). The relationship with society as a key factor to increase quality levels in Ecuadorian universities. Debate Universitario, 13(22), 39–53. https://doi.org/10.59471/debate202346