Experiences and dynamics of scientific-technological linkages in times of pandemic. The case of two medium-sized universities in the Province of Buenos Aires, Argentina.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59471/debate20223

Keywords:

Scientific-technological linkage, Pandemic, Argentine Universities

Abstract

Argentine universities played a proactive role during the pandemic either in the development of different actions as participants in the public policies defined in different areas or through their own projects and actions to solve and/or mitigate the effects of the pandemic. Within this framework, the role of university scientific-technological linkage acquired a notable presence and significance in the light of the events. In this sense, this article aims to collect the experiences of scientific-technological linkage in two medium-sized universities in the Province of Buenos Aires and to reflect on the dynamics of linkage developed in the face of the pandemic. This scenario had an impact on the way in which the universities mobilized their capacities and resources inwardly, and favored a more fluid dynamic of articulation with the environment and its actors, central aspects for the development of a more effective scientific-technological linkage policy with immediate impact and/or incidence on society.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alvez, S. y Alaniz, C. (2017) “De la Vinculación Existente a la Esperada: Viejos Desafíos, Nuevos Contextos de las Universidades Nacionales en el Desarrollo Territorial” en Revista Aportes, vol.16, Universidad Nacional de Rio Negro: Asociación de Administradores Gubernamentales.

Azcoaga, J. E. (1975) “La Universidad argentina entre 1901 y 1962” en Historia Integral Argentina, Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Britto, F.A. y Lugones, G.E. (2020) Bases y determinantes para una colaboración exitosa entre ciencia y producción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CIECTI.

Broto A. (1999) “Los “recursos propios” en el presupuesto universitario” en La Educación Superior en la Argentina, Transformaciones, debates y desafíos. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, Secretaría de Políticas Universitarias.

Brumat R. et al., (2022) Nuestras universidades públicas argentinas frente a la pandemia COVID-19, Comodoro Rivadavia: Universitaria de la Patagonia -EDUPA.

Del Valle, D., Perrotta, D. y Suasnábar, C.(2021) “La Universidad argentina pre y post pan- demia: acciones frente al COVID-19 y los desafíos de una (posible) reforma” en Integración y Conocimiento, vol.10, nro 2, NEIES.

Di Marco, M. y Bianchini, M (2020) “Políticas universitarias, gestión y planeamiento en tiempos de pandemia. Algunas consideraciones sobre el caso de la UNICEN”, en Revista de educación superior del sur global, nro 9-10, RESUR.

Di Meglio, F. (2017) “Capacidades institucionales para la vinculación científico-tecnológica en una universidad argentina de gestión estatal” en Revista Apuntes Universitarios, vol 7, nro 1, Enero-Junio, Escuela de Posgrado de la Universidad Peruana Unión (UPeU).

Di Meglio, F. (2018) “Factores que favorecen la vinculación de las universidades con los sectores productivos en Argentina. El caso de las universidades de tamaño mediano de la Provincia de Buenos Aires, Argentina” en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), vol 9, nro 24.

Di Meglio, F. (2018) “La política de vinculación científico-tecnológica en dos universidades argentinas” en Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 28, nro 55, Entre Rios: UNER.

Estébanez, M. Di Bello, M. y Versino, M. (2022) “Universidad y «entornos»: reflexiones sobre la vinculación y el diseño de políticas universitarias en Argentina” en Revista Reflexiones, vol. 101, nro 1, Costa Rica: UCR.

Etzkowitz, H (2003) “Innovation in innovation: the Triple Helix of university-industry-govern- ment relations” en Social Science Information, vol. 42, nro.3.

Etzkowitz, H., y Leydesdorff, L. (2000) “The dymamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-industry-government relations en Research Policy, vol. 29.

Gambon, L. (2020) “Educación virtual en tiempos de pandemia: la Universidad Nacional del Sur frente al desafío de la educación virtual.” en La universidad entre la crisis y la opor- tunidad: reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eudeba.

González, G. (2021) “La implementación de iniciativas tecnológicas en las universidades de la Argentina frente al COVID-19” en Revista Educación Superior y Sociedad, vol. 33, nro. 2.

Krotsch P. (1998) “El gobierno de la Educación Superior en la Argentina. La polìtica pública en la coyuntura” en Novas perspectivas nas políticas de Educación Superior na América Latina no limiar do século XXI, Porto Alegre: Editora Autores Asociados.

Leydesdorff, L. (2011) “The Triple Helix, Quadruple Helix,..., and N-tuple of helices: Explanatory Models for Analyzing the Knowledge-based Economys” en Amsterdan School of Communication Research (ASCoR), vol. 1, nro. 21.

Leydesdorff, L., y Meyer, M. (2003) “The Triple Helix of university- industry-government rela- tions” en Scientometrics, vol 58, nro 2.

Lugones, G. et al. (2015) “Dinámica de la transferencia tecnológica y la innovación en la relación Universidad-Empresa”. Informe final del Proyecto UNQ-CIECTI.

López-Hurtado J. (2014) “Modelos interpretativos de la relación estado-empresa-universi- dad” en Clío América, vol 8, nro 15.

Marone, L. y Gonzalez del Solar, N. (2007) “Crítica, creatividad y rigor: vértices de un trián- gulo culturalmente valioso” en Revista Interciencia, vol 32, nro 5.

Pérez Lindo, A. (1985) Universidad, política y sociedad. Buenos Aires: Editorial Universitaria.

Pineda, k; Ortiz, M y Morales, M. (2011) “Modelos y mecanismos de interacción univer- sidad-empresa-Estado: retos para las universidades colombianas” en Revista Equidad y Desarrollo, nro 15, enero-junio.

Piñero F.; Di Meglio, F. y Lopez Bidone, E. (2010) “Ciencia, Tecnología e Innovación. La Universidad y su contribución al proceso de innovación de las empresas. Caso de Estudio: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires” en VII Jornadas Latinoamericanas de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología (Buenos Aires, 20 al 23 de Julio de 2010), Buenos Aires: ESOCITE.

Sábato, J., y Botana, N. (1968) “La Ciencia y la Tecnología en el Desarrollo Futuro de América Latina” en Revista de Integración, vol 3.

Sábato, J. (1997) “Bases para un régimen de tecnología” en REDES, vol IV, nro 10.

Sábato JA (2004) Ensayos en Campera. Buenos Aires: Editorial Bernal.

Yin, R. (1994): Case Study Research: Design and Methods, Sage Publications: Thousand Oaks, CA.

Published

2022-12-26

How to Cite

Di Meglio, M. F. (2022). Experiences and dynamics of scientific-technological linkages in times of pandemic. The case of two medium-sized universities in the Province of Buenos Aires, Argentina. Debate Universitario, 12(21), 34–58. https://doi.org/10.59471/debate20223