Higher education in Latin America. Contributions for the construction of a new agenda.

Authors

  • Norberto Fernández Lamarra Universidad Abierta Interamericana, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.59471/debate2012160

Keywords:

higher education, higher education Latin American area, problems and agenda, globalization

Abstract

The current development and future prospects of education, particularly those of Higher Education, will strongly a fect the performance of society for the next twenty or thirty years. Therefore, the definition of policy guidelines of education is a subject that concerns us all, since it might encourage or not the development of democracy and social justice. In this respect, the need for a debate over a new agenda has become essential to reach an agreement among politicians, social actors, community actors and education actors.

A first step will entail understanding and assuming the current problems, analyzing the progress and limitations in relation to educational policies (either run or planned), and discussing their possible prospects. To achieve this, it is important to become familiar with the trends and the current status of discussions at national, regional and global levels, both from an academic and institutional perspective, as part of the new responsibilities that universities are taking or should be taking.

This article is intended to address a brief overview of the evolution, situation, problems and challenges of Higher Education in the region; of the processes of internationalization, transnationalization and mercantilization-its prospects and education systems.

dangers - and the necessary focus of Higher Education now facing the serious problems of fragmentation and heterogeneity of Latin American

As a conclusion, it will present some guidelines and strategies for the development of higher education policies aimed at building a Latin American Space for Higher Education.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANUIES [on-line] (1 999) Actas de la XIV Reunión Ordinaria. Universidad de Colima, 3 y 4 de d i ciembre de 1 999. Disponible en web http: //goo.gl/Qs2NH(acceso: sin datos).

CONEAU (1 997) Lineamientos para la evaluación institucional. Buenos Aires, Ministerio de Educación CONEAU.

CHIROLEU, A (201 1 ). “La Educación superior en América Latina:

¿ Problemas i nsolubles o recetas i nadecuadas? En Revista Avaliacao (v. 1 6 n . 3). Sorocaba SP, Campinas.

DÍAS SOBRINHO J (1 995) “Avaliaçao i nstitucional, i nstrumento da qualidade educativa” en Balzan, Newton C. y Dias Sobrinho, J (org. ), Avaliaçao Institucional. Teoría e experiencias. Sao Paulo, Cortez Editora.

FERNÁNDEZ LAMARRA, N. (201 0) Hacia una nueva agenda de la Educación Superior en América Latina. México: ANUIES. (coord) (2009) Universidad, Sociedad e Innovación. Buenos Aires, EDUNTREF.

(2007) Educación Superior y Calidad en América Latina y Argentina. Los procesos de evaluación y acreditación. Buenos Aires, I ESALC/UNESCO-EDUNTREF. (2005) “La evaluación y l a acreditación universitaria en Argentina” (pp. 1 1 7-1 34) en N. Fernández Lamarra y J . G. Mora (coords) Educación superior. Convergencia entre América Latina y Europa: procesos de evaluación y acreditación de la calidad. Buenos Aires, EDUNTREF

(2004) “Hacia l a convergencia de l os sistemas de educación superior en América Latina”. En Revista Iberoamericana de Educación (Nº 35). Madrid, OEI. (2003) La educación superior en la Argentina. Buenos Aires, EUDEBA

FERNÁNDEZ LAMARRA, N Y COPPOLA, N (2008). “La evaluación del a docencia universitaria en argentina. Situación, problemas y perspectivas” en Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, (Vol. 1 , Nº 3-e). Madrid, OEI.

FERNANDEZ LAMARRA, N y DE PAULA, MF (201 0) La democratización de la Educación Superior en América Latina. Buenos Aires, EDUNTREF

FERNÁNDEZ LAMARRA, N Y MARQUINA, M (201 2) El futuro de la profesión académica: desafíos para los países emergentes. Buenos Aires, EDUNTREF.

GATE (1 998), “The Gate Certification Process”, citado en García de Fanelli, A M., La educación trasnacional: La experiencia extranjera y lecciones para el diseño de una política de regulación en la Argentina. Buenos Aires, CONEAU.

GIRO ROCA, A y TRES, J. (2006) La Educación Superior en el Mundo 2007. Acreditación para la garantía de la calidad: ¿Qué está en juego?, (Serie GUNI sobre el Compromiso Social de las Universidades). Madrid, Ediciones Mundi–Prensa.

IESALC (2009). Conferencia Mundial de Educación Superior 2009. Paris, UNESCO-IESALC.

MORA J. G Y FERNÁNDEZ LAMARRA N, (COORD.) (2005) Educación

Superior. Convergencia en América Latina – Europa. Los procesos de evaluación y acreditación de la calidad. Proyecto ALFA, Comisión Europea. Buenos Aires, EDUNTREF.

Pérez Centeno, C. (2009). “Profesión académica y docencia en la universidad argentina”. En Seminario Internacional El Futuro de la Profesión Académica: desafíos para los países emergentes. The Changing Academic Profession Project. Argentina, 30, 31 de marzo y 1 de abril de 2009. Buenos Aires, UNTREF – UNGS.

RAMA, C. (2005). La tercera reforma de la Educación Superior en América Latina. Caracas, IESALC-UNESCO.

RISTOFF, D (2003) “Algumas definicoes sobre avaliacion” En Sobrinho J y Ristoff D. Avaliacion y compromisso público. A educacaon superior en debate. Florianópolis, Insular.

RUEDA BELTRÁN, M Y DIAZ BARRIGA F (coords) (2000) Evaluación de la docencia. Perspectivas Actuales. México, Ed. Paidos.

RUEDA M. [on-line] (2008) “La evaluación del desempeño docente en la universidad” en Revista Electrónica de Investigación Educativa de la UABC (Nro. esp., 2008). Disponible en web: http://goo.gl/zcm2zl (acceso sin datos).

SIUFI, G [on-line] (2009) “Cooperación internacional e internacionalización de la educación superior”. En Revista Educación Superior y Sociedad (Vol 1 4, N°1 ). Disponible en web http://goo.gl/pUC7R (acceso sin datos)

STRONGE, J H (1 997) Evaluating Teaching. A guide to cu rent thinking and best practice. Londres, Thousands Oaks - Cla Corwing Press. Inc.

UNESCO [on-line] (2009) Declaración Final de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior. París, UNESCO. Disponible en web: http://www.unesco.org/es/wche2009/ (acceso sin datos).

VAIN, P (1 998) La Evaluación de la Docencia Universitaria: un problema complejo. Buenos Aires, CONEAU.

Published

2024-02-17

How to Cite

Fernández Lamarra, N. (2024). Higher education in Latin America. Contributions for the construction of a new agenda. Debate Universitario, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.59471/debate2012160