Sociodemographic factors associated with the University Student Job

Authors

  • Viviana F. Afonso Doctoranda en Educación (UNLA-UNSAM-UNTREF), Magister en Políticas y Administración de la Educación (UNTREF), Especialista en Gestión y Evaluación de Instituciones Educativas (UNTREF) y Especialista en Educación y TICs (INFD), Profesora Universitaria en Ciencias de la Educación (UAI), Profesora de Educación Primaria (CONSUDEC) y Abogada (UBA). https://orcid.org/0000-0003-4228-8834

DOI:

https://doi.org/10.59471/debate202217

Keywords:

STUDENT JOB, UNIVERSITY, COLLEGE STUDENT, COVID-19

Abstract

This work presents partial results of a research study that has proposed to describe the composition of the student job based on the analysis of the characteristics that constituted its main features in the private management university of the Argentine Republic in the framework of the pandemic. In the analysis, the knowledge offered from the study of the biographical, occupational and academic trajectories of the students of the degree level education careers of the Universidad Abierta Interamericana (UAI). In this advance, the sociodemographic variables that contextualized the job of studying are analyzed, as well as their incidence. Among the salient factors around the development of the studying job, the incidence of work, social relations, the organization of spaces and times in the home have been highlighted.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Barcelona: Paidós.

Di Gresia, L., Porto, A., & Ripani, L. (2002). Rendimiento de los Estudiantes de las Universidades Públicas Argentinas. Bs. As.: Universidad Nacional de La Plata.

Fanelli, A., Marquina, M., & Rabossi, M. (2020). Acción y reacción en época de pandemia: La Universidad Argentina ante el COVID-19. ESAL - RESAL, 3-8.

Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación en la enseñanza Tomo 1. Barcelona: Paidós.

De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, 67-71.

De Vincenzi, A., & Garau, A. (2020). El aula universitaria en contexto de pandemia por COVID-19. La experiencia educativa de la Universidad Abierta Interamericana en Barbieri, A. et al. La universidad entre la crisis y la oportunidad: reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia. CABA: Eudeba.

Montero Rojas, E., Villalobos Palma, J., & Valverde Bermudez, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: un análisis multinivel. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 13, núm. 2, 215-234.

OMS. (2021). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---COVID-19

Parrino, C. (2015). ¿Evasión o expulsión? Los mecanismos de deserción universitaria. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Madrid: Popular.

SPU (2022). Sistema de consultas de estadísticas universitarias de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación. Obtenido de Sistema de consultas de estadísticas universitarias de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: http://estadisticasuniversitarias.me.gov.ar/

Trucchia, S. (2014). Factores asociados al rendimiento académico. Córdoba: UNC.

Published

2022-07-30

How to Cite

Afonso, V. F. (2022). Sociodemographic factors associated with the University Student Job. Debate Universitario, 11(20), 81–92. https://doi.org/10.59471/debate202217