Recently Established Private Universities and the Tensions Surrounding State Oversight
An Examination of the Initial Operating Period, the Notion of Autonomy, and the Scope of Regulatory Frameworks in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.59471/debate2025326Keywords:
private universities, state regulation, autonomy, tensionsAbstract
This article seeks to analyze the tensions present in the relationship between newly created private universities and state agencies in Argentina, particularly during the initial operating process with provisional authorization that these institutions undergo. Its main objective is to explore the legal framework that underpins the tensions that arise during this process, the role of the actors involved, the concrete manifestations of the conflicts, and the strategies that are implemented to maintain a delicate balance, where the principle of autonomy for these nascent universities is partially conditioned by the supervision exercised by the State through the National Commission for University Evaluation and Accreditation (CONEAU) and the Ministry of Education (through the National Directorate of University Management - DNGU). It is in this relationship that the coexistence of these different instances generates tensions that manifest in the institutional, governance, academic, administrative, and financial dimensions, from which universities may perceive the supervision as a limitation on their self-governance and academic and institutional autonomy, or as an opportunity to improve their practices.
Downloads
References
Araujo, S. M. (2014) La evaluación y la Universidad en Argentina: políticas, enfoques y prácticas. En Revista de la Educación Superior Vol. XLIII (4); Nº.172, octubre-diciembre del 2014. ISSN: 0185-2760. (p. 57-77) México.
Brunner, J. J.; Balán, J., Courard, H.; Cox, C.; García de Fanelli, A. M.; y otros. (1994) Educación superior en América Latina: una agenda de problemas, políticas y debates en el umbral del año 2000. CEDES, Buenos Aires, Argentina. Disponible en:
http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/cedes/brunner.rtf
Buchbinder, P. (2010), Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires, Editorial Sudamericana.
Camou, A. (2007), Los juegos de la evaluación universitaria en la Argentina. Notas sobre las interacciones conflictivas entre Estado y universidad. En Krotsch, Pedro; Camou, Antonio y Prati, Marcelo (coord.) Evaluando la evaluación. Políticas universitarias, instituciones y
actores en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Prometeo.
Camou, Antonio (2014), Revisando las tensiones entre autonomía y regulación. Notas sobre las relaciones entre Estado y universidad en la Argentina actual. En La Universidad: entre la autonomía y la planificación: tres ensayos en diálogo, de Marquina, M. (comp.). Stubrin, A.
y Camou, A. (2014). Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires: IEC-CONADU
Corengia, A. (2010) Tesis Doctoral: Impacto de la política de evaluación y acreditación de la calidad en universidades de la Argentina. Estudio de casos. Director: Juan Carlos Del Bello. Universidad de San Andrés, Buenos Aires.
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (1997) Lineamientos para la Evaluación Institucional. Buenos Aires.
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (2002) Contribuciones para un análisis del impacto del sistema de evaluación y acreditación. Informe redactado por Farinetti, María; Riveiro, Gabriela e Sverlick, Ingrid. Buenos Aires. Argentina.
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (2015) Orientaciones para el proceso de Autoevaluación Institucional.
De Vicenzi, A. (2017) Tesis Doctoral: Cambios en el mejoramiento de la calidad de las instituciones universitarias argentinas. Un estudio de casos de universidades privadas argentinas. Director: Dr. Juan Carlos del Bello. Codirectora: Lic. María José Lemaitre. Universidad de San Andrés.
De Vicenzi, R. (2016) Tesis Doctoral: Aseguramiento de la calidad: Entre la autonomía institucional y la intervención estatal Argentina (1999-2010). Director: Antonio Camou. Universidad de San Andrés. Buenos Aires.
Del Bello, J. C.; Barsky, O. y Giménez, G. (2007) La universidad privada argentina / con colaboración de: Emma Di Tullio y Marcos Del Bello. Editorial. Libros del Zorzal. ISBN 978-987-599-038-8
Fernández Lamarra, N. (2003) Evaluación y acreditación en la Educación Superior Argentina. Segundo Congreso Argentino de Administración Pública. Sociedad, Estado y Administración.
Fernández Lamarra, N. y Alonso Bra M. (2004). La gestión universitaria en la Argentina: Una aproximación a partir de la evaluación institucional externa. En Colossi, Nelson y Dias de Souza Pinto, Marli (Organizadores) Estudos e Perspectivas em Gestäo Universitaria,
INPEAU-UFSC, Nova Letra, Blumeau-SC, Brasil.
Follari, R. (2014) Autonomía versus planificación estatal: hacia una superación de la dicotomía. En La Universidad: entre la autonomía y la planificación: tres ensayos en diálogo, de Marquina, M. (comp.). Stubrin, A. y Camou, A. (2014). Los Polvorines: Universidad
Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires: IEC-CONADU
Guerra, A. (2022) Tesis de Maestría: Las universidades privadas y el proceso de seguimiento y fiscalización del Ministerio de Educación durante el periodo de funcionamiento con autorización provisoria: entre adaptaciones, tensiones, y rechazos. Directora: Marisa Álvarez. Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Krostch, P. (2005) La evaluación de la calidad en la Argentina: la necesidad de un análisis centrado en el poder y el conflicto. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de La Plata.
Neave, G. y Van Vught, V. (1994) Conclusión. En Neave y Van Vught (comps.) Prometeo Encantado: Estado y Educación Superior en Europa. Editorial Gedisa, Barcelona.
Nosiglia, M. C. y Zaba, S. M. (2005). “El impacto de la ley de Educación Superior en las Universidades Públicas y Privadas ¿Es posible la comparación?, Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación. Buenos Aires, Argentina.
Rama, C. (2017) La nueva fase de la Universidad Privada de América Latina. Editorial Teseo; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Universidad Abierta Interamericana, 2017. ISBN 978987-723-151-9.
Rinesi, E. (2020), Cap. 9: “Universidad, Nación y Territorio”, en y democracia”. En “Universidad y Democracia” Rinesi, Eduardo con contribuciones de Giller, Diego Martín;
Dércoli, Julián Andres; Lucardi; Anabella. - 1a. ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires; CLACSO, 2020 Libro digital, ISBN 978-987-722-743-7.






